نظارت بر کار دولت و مطالبه حقوق ملت از وظایف شهروندان است.

یک وکیل دادگستری گفت:از آنجا که دولت نماینده اراده عمومی شهروندان است،نظارت بر کار دولت ،پیگیری و مطالبه حقوق اساسی ملت از وظایف شهروندان محسوب می شود.

ششم بهمن 1379

خبرگزاری ایسنا

کد خبر:97110301864

یک وکیل دادگستری گفت:از آنجا که دولت نماینده اراده عمومی شهروندان است،نظارت بر کار دولت ،پیگیری و مطالبه حقوق اساسی ملت از وظایف شهروندان محسوب می شود.

کامران آقایی در گفت و گو با ایسنا ،در رابطه  با ضرورت تعریف و تبیین حقوق شهروندی و رعایت آن از سوی افراد جامعه ،اظهار کرد: محور حقوق شهروندی  در جهان مدرن  ، حق مداری است و بر فرد مستقلی اشتمال می یابد که با تفکر عقلانی با مسائل اجتماعی و از جمله حاکمیت و اداره جامعه برخورد می کند.بنابراین حقوق شهروندی به معنای پذیرش مسوولیت اجتماعی در برابر دیگر شهروندان و حکومت است و مسوولیت اجتماعی پراهمیت ترین رکن حقوق شهروندی به شمار می رود .

وی افزود: از آن جا که دولت نماینده اراده عمومی شهروندان است،نظارت بر کار دولت و پیگیری و مطالبه حقوق اساسی ملت از وظایف شهروندان محسوب می شود .با توصیف بالا معلوم است که ارجاع کلیه امور به دولت به معنای آن است که شهروندان صلاحیت آزادی را که روی دیگر سکه پذیرش مسوولیت است،ندارند زیرا عقلانیت و مسوولیت و آزادی ارکان یک جامعه شهروند مدار را بنیاد می گذارد.

این وکیل دادگستری در خصوص فرهنگ سازی در رابطه با رعایت حقوق شهروندی در جامعه خاطر نشان کرد:فرهنگ سازی به این معنا است که حقوق شهروندی در فرهنگ جامعه سریان یابد و بخشی از مطالبات ملت باشد.جلب نظر افکار عمومی یکی از روش های مناسب برای فرهنگ سازی است به این توضیح که با تبیین شاخصه های حقوق شهروندی برای ملت ، آنان را با این حقوق آشنا کنیم و با کمک رسانه های ارتباطی و تشویق نهادهای مردمی و تبیین جایگاه آن حق مذکور را عمومیت ببخشیم.

آقایی یادآور شد:در خصوص فرهنگ سازی در رابطه با حقوق شهروندی در جامعه ما کارهایی شده است اما این فعالیت ها هماهنگ نیست و می باید تمام اجزاء جاکمیت و نهادهای مختلف اولویت آن را درک کنند.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی در حوزه حقوق شهروندی تصریح کرد: در این باره نقش آموزش و پرورش بسیار پراهمیت است.آموزش از دوران خردسالی آموخته ها را با جان در می آمیزد و فقدان و ناکارآمدی آن در میان کشورها یکی از بنیادی ترین تفاوت ها میان ملت های پیشرفته و جهان پیرامونی را شکل می دهد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:بدیهی است اگر جامعه کودکان را حق محور و مسوولیت پذیر بارآورد و اگر نظام آموزشی آزادی را بزرگ ترین دستاورد تمدن انسانی بداند از همان آغاز نسلی پرورش می یابد که این مفاهیم را در نهایت استقامت پاسداری خواهد کرد.

آقایی در پایان گفت:به همین ترتیب سازمان های بزرگی چون صدا سیما که مخاطب فراوان دارند و تشکل های مردمی می توانند نقش بسیار مهمی را در گسترش حقوق شهروندان ایفا کنند.