مکافات ازدواج با فریبکار

يكي از مشكلاتي كه در حال حاضر امنيت خانواده ها را در معرض خطر جدي قرار مي دهد افرادي هستند كه به منظور وصلت با خانواده ها خود را به القابی دروغین متصف می کنند.

یكي از مشكلاتي كه در حال حاضر امنيت خانواده ها را در معرض خطر جدي قرار مي دهد افرادي هستند كه به منظور وصلت با خانواده ها خود را به القابی دروغین متصف می کنند.
    از نظر حقوقي نيز معضل بالا سوء آثار متعددي را به همراه داشته است. بخشي از پرونده هاي موجود در مجتمع هاي خانواده مربوط به كساني است كه همسر آينده خود را به اموري واهي و غيرواقعي فريب مي دهند. نظير آنكه خود را داراي وضعيت مالي خاصي قلمداد مي كنند، مدعي مي شوند كه تحصيلات ويژه اي دارند، يا در سازمان ها و ادارات معتبر مشغول خدمت اند. به دليل گسترش شهرها و عدم شناخت افراد از يكديگر درصد توفيق در اين مسائل لحظه به لحظه در حال گسترش است. ماده ۱۱۲۸ قانون مدني مقرر مي دارد: «هر گاه در يكي از طرفين صفت خاصي شرط شده و بعد از عقد معلوم شود كه طرف مذكور فاقد وصف مقصود بوده براي طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذكور در عقد تصريح شده يا عقد متبايناً بر آن واقع شده باشد.» ماده مذكور دو وضعيت را تصوير كرده است: نخست آنكه يكي از طرفين خود را داراي صفت خاصي معرفي مي كند و اين وصف در ضمن عقد ازدواج درج مي شود. براي مثال شوهر خود را يك آهنگساز برجسته معرفي كند و زوجه نيز با قيد همين شرط در قباله ازدواج، به همسري وي درآيد. وضعيت دوم آن است كه هر چند شرطي در سند ازدواج به تصريح قيد نشده است، مبناي توافق طرفين تحقق آن شرط است. اين را كه ماده ۱۱۲۸ تحت عنوان «شروط تباني» يا «شرط بنائي» مطرح ساخته عبارت از آن شروطي است كه مبناي توافق طرفين است بدون آنكه در عقد به آن تصريح شود. براي مثال اگر زوجه به دليل ظاهرسازي و ادعاهاي گزاف زوج را آهنگ سازي معتبر تلقي كند و به همين دليل به ازدواج با وي رضايت دهد، مي تواند به استناد «شرط بنائي» عقد را فسخ كند. به تفسير بالا در اصطلاح حقوق دانان، فسخ عقد به دليل خيار تخلف از شرط صفت مي گويند. اما افزون بر اين موضوع ماده ۱۱۲۸ شامل «تدليس» نيز مي شود. تدليس عبارت از عمليات متقلبانه اي است كه يكي از دو طرف يا خويشان آنان مرتكب مي شوند تا ديگري را به ازدواج راضي سازند. ماده ۴۳۸ قانون مدني خيار تدليس را بيان كرده است. به موجب اين ماده: «تدليس عبارت است از عملياتي كه موجب فريب طرف معامله شود.» تدليس ممكن است عبارت از پوشاندن عيبي باشد كه در يكي از طرفين موجود است، نظير بيان نكردن نقص جسمي و ممكن است شامل امتيازهايي باشد كه فرد متقلبانه به منظور ازدواج براي خود قائل مي شود. چنان كه خواستگار يك دختر فريبكارانه در حضور يك خانواده فرهنگي خود را استاد دانشگاه معرفي كند تا به مقصود دست يابد. ضابطه تدليس را عرف مشخص مي كند و عادات و سنت هاي جاري جامعه در آن تاثيري بسزا دارد و همان گونه كه گذار زمان در تغيير عرف موثر است تدليس ناشي از عرف نيز متغير خواهد بود. قانون گذار در ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامي، براي كساني كه به اغفال ديگران مي پردازند ضمانت اجرايي كيفري نيز در نظر گرفته است.